Dag 1

Det började med en ungefär en mil lång grusväg ner till Spraxkya. Sedan så hade vi ganska lugn kupering bort till Grangärde där vi lagade ärtsoppa med spritköket. Efter lunchen så låg vi på det hitils värsta partiet längs väg 245 mot Hagfors. Ett antal "horistont-backar" brädde ut sig. Man såg inget utom himlen bortom backkrönet. När man äntligen kom upp till krönet så såg man nästa stigning som oftast var brantare än den föregående. Utrycket "Efter en uppförsbacke, så kommer det en nedförsbacke" stämde inte här. Det var bara uppför, undantaget en flera kilometerlång backa ned förbi Säfsen och Fredriksberg. Några km väster om Fredriksberg var det dags för middag bestående utav pasta med tomatsås. Efter några mil så var det tid att slå upp tältet. Det var dock bara skog överallt, så vi hade problem med att hitta en tält plats. Vi hade ca 3-4 mil kvar till Hagfors, det var lite väl långt. Vi reste tältet vid en skogsglänta efter en sidoväg. Myggorna attakerade för fullt under tältresningen. Det var varmt i tältet så vi öppnade ventilationsluckorna. Vi tänkte att myggnätet skulle skydda oss, det var ett stort misstag. Det fanns massviss av knotts här och de är tillräckligt små för att ta sig igenom nätet. Man blev biten konstant utöver hela kroppen, vilket gjorde det omöjligt att sova. Vi lämnade packningen och cyklade de sista milen till Hagfors, klockan var ca halv 4 på morgonen när vi kom fram. Det tog ett tag innan vi hittade till OK/Q8-macken, vi letade i fel sida av stan pga. av att jag läste kartan upp och ned. Vi sov på en bänk vid macken tills de öppnade. De hade ingen biluthyrning, dock så fanns det en Mabi biluthyrning i närheten. Vi hyrde en bil och åkte och hämtade våran packning. De ville först ha 700 kr i pris, det blev dock 500 kr då vi lämnade tillbaka bilen inom två timmar. Får tillägga att dialekten som innevånarna här använder är var lite rörig :) Totalt första dagen så blev det ca 15 mil.

Dag 2

Dag två var den bästa dagen. Då åkte vi på Klaraälvsbanan, en cykelled som är byggd på en gammal järnväg mellan Hagfors och Karlstad. Då hade vi 9 mil på cykelbana. Vi stannade och åt frystorkad mat och för att sova i några timmar i tältet. 2 mil innan Karlstad så fick vi resens enda punktering, vilket det gick åt mer än 30 min för att byta slang på Mattias framhjul. Få vara nöjda att det inte var på bakljulet. Vi kom fram Karlstad kl 21, tältet resta vi vid en gräsplätt i en förort. Det var ganska många som cyklade på cykelleden, alla trevliga som vinkar till alla som passerar. När vi packade ner tältet så cyklade en hel familj förbi på väg norrut (barnen utan packning dock :) ).

Dag 3

I Karstad så kom vi förbi en mack, där vi passade på att fylla på våra vattenflaskor. Karlstad var den största staden vi cykla igenom, vi förlorade nästan en timme där när vi åkte fel. Vägen svände 90 grader, vi fortsatte dock rakt fram upp på en cykelbana. Vi fick leta oss tillbaka tills vi var säkra på att vi var på Sverigeleden igen. Därifrån så lämnade vi Karlstad och fortsatte emot Åmål. Här var det blandat skog och fält. Det var typ tre korta uppförsbackar. Sedan plant en kort strecka och sedan en lång nedförsbacke, detta upprepaderas hela tiden. Det var dalar överallt. Vägen var rellaktivt smal, och på ett ställe blev vi omkörde av en varningsbil som kom snabbt. Någon minut efter bilen så kom det två breda lastbilar med traktorer på flaket. Lite läskigt, lastbilarna kom väldigt fort och så tog de upp 70 % av vägen så bilarna på väg emot andra hållet fick åka av vägen. Vi stannade och köpte glass vid en bruksgård vid Borgvik. Sedan så fortsatte vi till (Ny)säter där vi köpte sallad på en liten ICA-butik. Efter 3 mil så var vi framme i Åmål, där det var stadsfest med många personer ute på stan. Vi resta vårat tält brevid ett industriområde. Vi åt pasta med tomatsås igen. Det blev 9 mil den tredje dagen.

Dag 4

På väg ut ur Åmål så hade vi en mil på grusväg igen. Sedan så var det väldigt kuperat ett tag. Vägen gick fram ochh tillbaka över en gammal järnväg. På ett ställe så fanns det en skylt som varnade om 20 % lutning. Nedför en sådan backe så färdades man i 53 km timmen, lite läskigt plus att man har en bil bakom som vill köra om i nedförsbacken. På många ställen på detta parti så var vi tvugna att gå upp med cykeln. Sedan så kom vi plöstligt fram till ett ställe som heter Håverud. Där fanns det en buffé-restaurant, det passade bra att äta lunch där. Vid Håverud så har de byggt en akvedukt (bro för båtar) över forsarna. Efter Håverud så var terrängen mindre kuperad. Vi stannade vid en camping i Brålanda. Det var värt att betala tre kronor för sex minuter varmvatten. Vi åkte 77 km denna dag.

Dag 5

Vid Brålanda så avek vi ifrån sverigeleden och cyklade E45 till Vänersborg. Den vägen hade breda körfält och vägren. Efter Vänersborg så var vi på sverigeleden igen till Lilla Edet. Vägen dit var ganska kuperad. Efter att vi hade ätit soppa och sovit i Lilla Edet, så valde vi E45 igen, som med avståndskyltarna visade på 6 mil till Göteborg. Det var dock mycket vägarbeten på vägen för att förebygga för motorväg. Några mil norr om Göteborg så var vägen redan klar som motorväg och vi fick följa de oranga cykelskyltarna som visade på en grusväg brevid motorvägen. Vid Bohus så hade de kommit på idén att hänvisa cyklister till att leda cykeln upp för en trappa. Visst om man inte har packning, så kanske det kan fungera. Vi lyckades dock hitta en väg upp som var för byggtrafik. Vid Surte så åt vi middag. Sedan så fortsatte vi på byggtrafik delen utav E45 ned till Agnesberg. Sedan så kunde vi ta oss fram på cykelvägarn. Vi hade tur med vädret, det började inte regna innan vi var vid Ullevi. Då är det bara någon mil kvar. Totalt sista dagen så blev det ca 12 mil.